1.0
Pengenalan
Kandungan
Sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah disusun dalam empat
bidang kegiatan iaitu:
- Menggambar
- Membuat
Corak dan Rekaan
3.
Membentuk dan Membuat Binaan
4.
Mengenal Kraf Tradisional
Setiap
bidang ini menekankan keempat-empat aspek iaitu pemerhatian secara aktif,
interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual
serta menghargai nilai baik. Pengajaran akan dilakukan secara bersepadu.
BIDANG MENGGAMBAR
1.0 Definisi
Menggambar
·
Adalah satu representasi visual sesuatu objek
atau imej yang dihasilkan di atas permukaan rata.
·
Ia mengandungi komposisi artistik yang
dihasilkan melalui aplikasi warna di atas permukaan rata
·
Ilustrasi yang digunakan untuk menerangkan
dengan lebih jelas tentang sesuatu objek.
·
Gambaran huruf yang diterangkan dalam bentuk
grafik.
·
Representasi visual yang dihasilkan dalam
bentuk 2 dimensi
·
Gambar sebagai satu artifak yang menunjukkan
satu kecenderungan terhadap sesuatu imej atau objek
i) Alat, Media dan Teknik
·
Murid minat menghasilkan kerja-kerja seni
menggunakan berbagai jenis kertas yang berbagai tekstur, warna dan berbagai
saiz. Lain-lain kertas seperti kertas surat khabar, majalah, kertas tisu,
kertas sampul surat, kertas pembungkus hadiah dan sebagainya.
·
Alat tulis samada yang berwarna atau tidak
berwarna, media kering atau basah semuanya amat berguna untuk melengkapkan
kerja-kerja menggambar.
ii) Tujuan Menggambar
ü Meneroka
beberapa teknik yang berbeza dalam melukis
dan membuat gambar
dan membuat gambar
ü Menggunakan
Asas Senireka dalam menggambar berdasarkan tema imaginasi murid
ü Menggambar
berdasarkan tema, pengalaman, imaginasi dan fantasi murid secara manual dan
berbantukan komputer.
iii)
Aras Pengetahuan dan Kefahaman
§ Memahami
konsep dan fungsi setiap aktiviti yang dipelajari.
§ Menyatakan
perasaan, idea dan imaginasi diri melalui kegiatan menggambar.
§ Menguasai
asas seni reka serta menghasilkan hasil kerja seni visual yang kreatif dan
berfungsi
iv) Aras
Aplikasi dan Analisa
§ Merasa
dan mengenalpasti pelbagai kesan, benda, alat dan bahan dengan meneroka dan
mencuba secara spontan.
§ Mengambil
bahagian dalam kegiatan seni visual dengan
perasaan gembira.
perasaan gembira.
§ Mengenal
dan menggunakan elemen asas seni reka dalam penghasilan karya secara kreatif
v) Aras
Sintesis dan Penilaian
§ Menghayati
benda yang dilihat, disentuh dan didengar serta menyatakan aspek yang disukai
dan yang tidak disukai
§ Meningkatkan
daya kreativiti dan imaginasi dalam semua kegiatan seni visual
§ Menghargai
alam persekitaran serta menghayati unsur flora dan fauna
§ Mengamalkan
nilai-nilai murni seperti bekerjasama, brkeyakinan diri, kekemasan, kebersihan
serta mengutamakan keselamatan
§ Menggabungjalin
aktiviti seni visual dengan subjek lain dalam usaha mewujudkan idea yang
kreatif
1.1 LUKISAN
Definisi Lukisan
Lukisan
merupakan hasil kerja seni yang dibuat di atas sesuatu permukaan rata untuk
meluahkan perasaan berbentuk imej dengan menggunakan media kering atau
menggunakan warna paling sedikit. Lukisan adalah lanjutan beberapa lakaran
ringkas bagi merakamkan informasi visual kepada sesuatu kegiatan lain seperti
catan, kolaj, montaj dan cetakan. Penggunaan alat dalam sesebuah lukisan terhad
kepada media kering seperti pensel, pensel warna, pastel, arang, pen dan
dakwat. Lukisan mengaplikasi garisan, rupa, bentuk, saiz, warna dan jalinan.
1.1.1 Alat, Media dan Bahan
1.1.1 Alat, Media dan Bahan
- Pensil
H- Adalah sejenis pensel jenis keras
- Pensil
B (2B - 8B) - Adalah sejenis pensel lembut
- Pensil
warna- Terdiri daripada berbagai jenis warna
- Arang-
Dapat memberi kesan legap dan mudah mendapat kesan
- Pen
dan dakwat- Mempunyai kesan garisan yang lebih halus
- Soft
Pastel- Didapati dalam pelbagai warna, mempunyai kesan lembut
- Krayon-
Juga lembut dan mempunyai kesan lilin
- Pen
marker- Menghasilkan kesan garisan tebal
- Marker
pelukisan (rendering marker)
- Kapur
-Kesan garisan yang tebal dan mudah tanggal
1.1.2
Jenis-jenis Kertas Lukisan
ü Kertas
lukisan biasa sesuai untuk pensel, pen, arang dan krayon lembut.
ü Kertas
cat air - tebal dan bermutu tinggi, mahal tetapi baik untuk digunakan.
ü Bod bristol
- merupakan kertas bod putih yang keras dan licin yang dicipta untuk pen.
ü Kertas
Ingres - kertas ini mempunyai permukaan yang halus dan berbulu. Ia terdapat
dalam pelbagai warna yang cerah. Biasanya digunakan untuk lukisan pastel
ü Lain-lain
kertas seperti ‘brown paper’, kertas komputer, kertas arkitek, kertas taip,
kertas fotokopi, kertas suratkhabar.
1.1.3
Teknik
i) Coreng
/ conteng
ii) Garisan
kontur
iii) Titik
iv) Pangkah
silang
v) Garisan
selari.
1.1.4
Menentukan Tema atau Subjek
a. Lukisan
figura -imej yang berkaitan dengan manusia atau haiwan
b. Lukisan
alam benda - objek kaku atau tidak bernyawa
c. Lukisan
lanskap - pemandangan di luar studio atau di dalam studio
Dalam
menghasilkan lukisan yang bermutu, kita perlu mengambil kira beberapa aspek
seperti berikut:
(i)
Asas senireka (unsur-unsur seni dan
prinsip-prinsip rekaan)
(ii)
Perspektif (1, 2, 3 titik lenyap)
(iii)
Tetingkap fokus iaitu kaedah memilih sudut
pandangan
(iv)
Kesan cahaya pada imej
(v)
Pembentukan bayang-bayang
(vi)
Teknik (garisan selari, conteng, titik,
teknik campuran dll)
(vii) Jenis
alat, media dan bahan yang hendak digunakan
(viii)Teknik mengukur objek
mengikut kadar banding
1.2 CATAN
Catan adalah satu proses menyapu warna atau cat ke atas sesuatu permukaan rata. Dihasilkan melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan menggunakan berus. Ia mewakili gambaran pemikiran atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak.
Catan adalah satu proses menyapu warna atau cat ke atas sesuatu permukaan rata. Dihasilkan melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan menggunakan berus. Ia mewakili gambaran pemikiran atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak.
1.2.1 Jenis Warna :
i.
Warna Poster
ii.
Warna Air
iii.
Cat Akrilik
iv.
Cat Minyak
v.
Fresko - Kapur plaster
vi.
Cat Tempera
vii.
Cat Gouache
1.2.1
CATAN
Catan merupakan
perbuatan meletakkan pewarna "pigment" terlarut dalam pelarut
(atau medium)
dan agen pengikat (gam) kepada permukaan (sokongan) seperti kertas, kanvas atau dinding. Ini dilakukan
oleh pelukis; takrif ini digunakan terutamanya
jika ia merupakan kerjayanya. Manusia telah melukis selama 6 kali lebih lama
berbanding penggunaan tulisan.
Catan
ialah proses menghasilkan seni dengan menggunakan bahan berwarna atau atau cat
yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata. Aktiviti catan membolehkan
seseorang menyedari serta dapat merakamkan kesan cahaya pada bentuk, rupa serta
susunan yang terdapat pada alam sekitar. Sejarah catan dikatakan bermula pada
Zaman Yunani Purba. Gambaran yang dibuat mengisahkan aktiviti keagamaan. Media
yang digunakan ialah mozek dan fresco. Pada Zaman Renaissance yang merupakan
zaman kemuncak seni lukis di Eropah, media yang digunakan ialah cat minyak, cat
air, fresco dan tempera. Pada abad ke-20, muncul satu aliran baharu dalam
persembahan catan yang mempersembahkan catan yang mempersembahkan karya seni
abstark dan semi abstrak. Di Malaysia, catan mula berkembang sekitar tahun
1930-an. Pelukis yang terkenal ialah Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen yang
banyak menggunakan media cat air.
i)
Cat Air
Bahan
warna dalam karya cat air ialah pewarna dalam bentuk kek atau tiub. Ia bersifat
lut sinar, lembut dan boleh dibuat legap sekiranya cat air dari tiub. Cat air
akan menjadi tebal sekiranya disapu berlapis-lapis. Bahantara yang digunakan
ialah air. Kertas yang digunakan ialah kertas cat air. Berus yang sesuai
digunakan untuk karya cat air ialah jenis lembut dan bersaiz antara 000 hingga
14. Palet juga diperlukan untuk membancuh warna. Sebuah bekas seperti gelas
atau botol yang bermulut lebar diperlukan untuk mengisi air bersih dan untuk
mencuci berus.
ii)
Cat Poster
Cat
poster boleh didapati dalam tiub atau botol. Ia mengandungi pengilat larut air
dan bersifat legap. Bahantara yang digunakan ialah air. Berus yang digunakan
untuk berkarya menggunakan cat poster ialah jenis lembut dan keras. Manakala
kertas daripada jenis ‘cartridge’ yang tebal dan berpermukaan licin digunakan.
Air yang bersih diperlukan untuk menghasilkan campuran warna.
iii)
Cat Tempera
Bahan
warna berbentuk serbuk atau perekat dalam tiub yand=g sedia proses. Ia
mengandungi bahan pengilat seperti kuning telur atau gam cecair. Untuk
menghasilkan karya menggunakan cat tempera, alat dan bahan yang digunakan ialah
berus jenis lembut atau keras, kertas tebal, kain kanvas atau papan. Biasanya
teknik yang diaplikasikan ialah disapu mengikut lapisan yang nipis, jalur
sapuan diselang-selikan supaya kesan warna rata dan licin.
iv)
Cat Minyak
Cat
minyak telah diperoleh dalam bentuk tiup. Bahantara untuk menggunakan cat
minyak ialah turpetine. Bahan pengilat yang boleh digunakan ialah minyak
linsid, minyak poppy atau minyak kacang. Berus yang digunakan adalah jenis
lembut dan keras, pisau palet, kekuda, kanvas, papan, kayu playwood dan kadbod.
Teknik yang diaplikasikan ialah teknik lipasto, glazing, cat tepat atau
hardedge, titik scumbling atau teknik melembut.
1.2.2
Teknik Catan
i) Teknik
Basah Atas Kering
Ciri-ciri
Teknik
ini melibatkan sapuan warna basah ke atas permukaan kertas yang kering untuk
menghasilkan kesan legap. Teknik ini banyak digunakan kerana sesuai dengan
beberapa jenis media dan agak senang dikawal sapuan warnanya. Teknik ini juga
boleh menggunakan warna yang basah dan disapukan ke atas lapisan warna yang
telah kering bagi mendapatkan kesan lut sinar.
Campuran
Warna
Campuran
warna yang hendak digunakan haruslah tidak pekat dan tidak terlalu cair. Kertas
hendaklah kering. Sapuan berus yang spontan adalah digalakkan.
Cara
:
Warna
disapu ke atas kertas lukisan yang kering. Mulakan dengan lapisan yan nipis dan
ditindih berperingkat-peringkat dengan ton yang semakin gelap. Untuk
mendapatkan kesan transparensi, basahkan berus dan celup ke dalam warna yang
cair, sapu di atas kertas lukisan. Biarkannya kering dan ulangi aktiviti yang
sama.
ii) Teknik
Basah Atas Basah
Ciri-ciri
Teknik
ini melibatkan sapuan warna cair ke atas permukaan kertas yang basah. Ia
menghasilkan kesan lut sinar. Teknik ini merupakan teknik yang dramatik bagi
media cat air dan yang paling sukar untuk dikawal sapuannya. Pelukis harus membiarkan
warna terdahulu yang masih lembap. Sapuan warna berikutnya adalah lebih tinggi
kandungan air dan pewarnanya. Jika tidak, warna akan bercampur dan hasilnya
nampak kotor.
Campuran
warna :
Campuran
warna hendaklah tidak terlalu pekat atau terlalu cair. Sebaik-baiknya ia harus
mempunyai nilai warna yang cukup terang. Ini kerana warna cat air akan nampak
kurang cerah apabila kering. Gunakan sapuan berus yang spontan.
Cara
:
Kertas
dibasahkan dengan satu lapisan air atau warna yang cair. Warna disapukan
apabila permukaan masih basah. Jika menggunakan lakaran pensel, elakkan
daripada memadam garisan kerana ini akan menimbulkan kesan berbulu. Seterusnya
ia akan meninggalkan kesan kering berlegap.
iii) Teknik
Berus Kering
Ciri-ciri
Teknik
yang melibatkan sapuan warna terus dari tiub ke atas permukaan kertas. Teknik
ini boleh juga melibatkan sapuan warna yang pekat ke atas lapisan warna yang
telah kering untuk menghasilkan kesan jalinan. Ia akan memberi kesan kering
berlegap.
Campuran
warna
Gunakan
warna terus dari tiub atau bancuhkan warna yang dikehendaki itu dahulu dengan
pekat. Kertas hendaklah kering. Sebaik-baiknya, asingkan warna yang telah
dibancuh.
Cara
Gunakan
berus yang kering untuk mengambil warna yang telah dibancuh. Warna disapukan
dengan rata pada bahagian tertentu di atas permukaan kertas yang kering.
Sapukan pada bahagian tersebut satu demi satu supaya warna pada setiap bahagian
tidak bercampur. Gunakan berus yang halus bagi menandakan jalinan yang halus.
Jika ingin menimbulkan kesan tindihan, biarkan warna kering dahulu. Kemudian,
sapukan warna yang pekat ke atas lapisan warna yang telah kering.
iv) Teknik
Kecatan
Ciri-ciri
Teknik
ini melibatkan sapuan warna terus dari tiub. Kertas sentiasa basah sehingga
catan selesai dibuat. Catan jenis ini memberi kesan jalinan dan kekasaran.
Melalui teknik ini, catan kelihatan bebas, semula jadi dan spontan.
Campuran
warna
Warna
yang pekat dari tiub digunakan. Sapuan warna terus dari tiub atas kertas. Jika
hendak menggunakan air, hanya gunakan sedikit sahaja.
Cara
Ambil
warna terus dari tiub dan sapukan pada permukaan kertas lukisan. Campuran warna
yang kedua ditindihkan di atas warna yang pertama tanpa menunggu warna itu
kering. Kertas sentiasa basah sehingga catan selesai dibuat.
1.2.3
Catan Cat Air
Alatan
dan Bahan
1. Pewarna
atau pigmen dalam bentuk kek atau tiub.
2. Pengilat:
gam arab.
3. Bahantara:
air
4. Ciri-ciri:
bersifat lutsinar, boleh menimbulkan kesan legap jika disapu beberapa
kali, membolehkan kerja-kerja dilakukan dengan
spontan.
5. Alat:
berus jenis lembut pelbagai saiz, palet, bekas air untuk bancuhan warna, kertas
cat air jalinan kasar atau kertas katrij tebal.
6. Teknik:
basah atas basah, basah atas kering, kering atas basah
Cat
air dalam tiub
Cat
air boleh dimasukkan ke dalam bekas warna, dibasahkan serta digunakan pada
bila-bila masa kerana ia boleh mengering dan basah semula.
Cat
air jenis kek
Pelbagai saiz
dan bentuk jenis berus lembut
Kertas
Cat Air pelbagai ketebalan dan bertekstura
Gam
Arab
Kotak
Alatan Cat Air, bagi penggemar catan cat air boleh menyediakan bekas untuk
menyimpan alatan cat air atau cat minyak yang ada dijual di pasaran
seperti di atas. Kotak seperti ini juga boleh dibuat sendiri.
1.2.4
Contoh – Contoh Catan Cat Air
Contoh-contoh
Catan Cat Minyak
BIDANG
MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
1.0
Pengenalan
Rekaan
dan corak merupakan suatu asas utama dalam meghasilkan sesuatu karya seni. Pada dasarnya, tanpa rekaan dan corak, hasil seni baik yang
tradisional mahupun yang mengikut zaman akan tidak terhasil. Dari segi teori corak ialah suatu susunan motif sama ada secara teratur, terancang
atau secara bebas. Corak boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu Corak Terancang
dan Corak Tidak Terancang. Motif pula merupakan rupa atau bentuk asas dalam
satu-satu rekaan atau gubahan. Ia terdiri daripada motif flora, fauna,
geometrikal dan organik.Corak tradisi ialah corak yang mempunyai motifnya
tersendiri dan mempunyai nama-nama tertentu yang berunsur tradisi.
2.0 MEMBUAT
CORAK DAN REKAAN
Membuat
corak dan rekaan merupakan suatu asas utama dalam menghasilkan sesuatu karya
seni. Pada dasarnya, tanpa corak dan rekaan, hasil seni sama ada yang
tradisional mahupun yang mengikut zaman akan tidak terhasil. Membuat corak dan
rekaan ini juga suatu bentuk kreativiti artistik yang dapat memenuhi keperluan
domain kognitif, psikomotor dan afektif. Corak ialah suatu susunan motif sama
ada secara teratur, terancang atau secara bebas. Ini bermaksud corak boleh
dibahagikan kepada dua cabang iaitu corak terancang dan corak tidak terancang.
Corak juga boleh terbentuk daripada bukan motif dan secara bebas atau corak
tidak terancang. Pembahagian corak ini untuk mewujudkan kesan tampak yang
berbeza dan memerlukan kemahiran, kesedaran dan pengetahuan seni untuk
menghasilkannya.
Bidang
kegiatan membuat corak dan rekaan ini memberi peluang kepada murid memahami
pelbagai cara untuk menghasilkan corak dan mengaplikasikannya menjadi suatu
rekaan lain. Corak dan rekaan tersebut boleh juga dipadankan kepada mana-mana
hasil daripada bidang kegiatan lain seperti binaan, kraf dan sebagainya. Corak
terhasil daripada pelbagai teknik dan cara iaitu corak terancang dan corak
tidak terancang. Corak terancang dibuat menggunakan motif dengan teratur dan
dalam susunan tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai
jenis susunan, termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak.
Manakala corak tidak terancang dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif
tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara merenjis, meniup, mengayak, menggolek
dan sebagainya.
2.1 Jenis – jenis Motif Dalam Membuat Corak
Dan Rekaan
Motif
di dalam membuat corak dan rekaan boleh didapati daripada:
i.
Rupa atau bentuk daripada alam ciptaan Ilahi.
ii.
Rupa atau bentuk asas seperti persegi, bulat,
bujur, segitiga dan rupa geometri yang lain.
iii.
Rupa atau bentuk dari bahan buatan manusia
iv.
Rupa atau bentuk angka dan huruf
v.
Rupa atau bentuk kraf tradisional.
3.0 ELEMEN ASAS SENI REKA
DALAM MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
Mencipta reka corak
melibatkan proses latihan berfikir yang berhubung dengan asas seni reka iaitu
unsur seni dan prinsip rekaan. Pemahaman dalam asas seni reka sangat penting
dalam setiap penghasilan karya seni visual. Hasil karya seni visual yang baik
memerlukan pengetahuan mengaplikasikan gabung jalin antara unsur seni dan
prinsip rekaan.
3.1 Unsur seni terdiri
daripada:
·
Garisan
·
Warna - warna terdiri daripada;
i.
Warna asas - biru, merah dan kuning
ii.
Warna sekunder - kuning dicampur biru = hijau.
Merah dicampur biru = ungu
kuning dicampur merah = oren
iii.
Warna tertier- Warna asas + warna sekunder.
·
Jalinan
Jalinan
ialah kesan yang terdapat pada sesuatu permukaan objek sama ada kasar, halus,
kesat dan sebagainya. Jalinan wujud secara semulajadi atau dari buatan manusia.
Jalinan yang wujud secara semulajadi mempunyai fungsi yang tersendiri dari
ciptaan Yang Maha Kuasa. Jalinan terbahagi dua jenis iaitu jalinan tampak dan
jalinan sentuh.
- Rupa
Adalah
cantuman antara dua hujung garisan iaitu permulaan garisan dan penghujung garisan.
Rupa organik (garisan luaran yang berbagai) dan rupa geometri.
3.2 TUJUAN
MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
A)
Perlakuan
a. Memilih
serta menyesuaikan warna untuk tujuan tertentu.
b. Mengenal
dan membezakan pelbagai bentuk asas.
c. Menyesuaikan
jenis garisan dalam menghasilkan sesuatu ciptaan.
d. Memilih&mendapatkan
benda-benda utk dijadikan bahan bagi menghasilkan gubahan seni.
e. Melukis
mengikut sifat semulajadi sesuatu benda.
f. Memilih
jenis bahan yang diperlukan dalam sebarang kegiatan pendidikan seni.
g. Mengolah,
mengubahsuai dan menggunakan bahan.
h. Mengenal
unsur corak yang terdapat di persekitaran.
i. Membezakan
jenis corak tertentu.
j. Menggunakan
beraneka jenis bahan dan alat untuk membuat corak.
k. Mengatur
corak.
l. Mencipta
sesuatu karya seni yang digemari.
m. Membuat
penerokaan dan eksperimentasi motif dan warna dalam mencorak.
n. Mempunyai
pengamatan yang tajam dan meningkatkan daya koordinasi mata dan
tangan yang baik untuk menghasilkan karya seni.
o. Melatih
kebiasaan untuk mencipta dengan teratur dan memberi perhatian secara terperinci
terhadap ciptaan tersebut.
B)
Persepsi
a. Menyedari
prinsip seni reka seperti imbangan, harmoni, kadar banding, penegasan,
kepelbagaian, kesatuan, dan kontras dalam penghasilan corak.
b. Meningkatkan
daya kreativiti dalam aktiviti membuat corak dan rekaan.
c. Memahami
dan menyedari corak di alam sekitar.
d. Memahami
konsep penyusunan motif dalam mencorak.
e. Menyedari
adanya corak dalam peralatan kegunaan harian.
f. Menyedari
adanya perkaitan antara warna dan corak.
g. Memperkukuhkan
cita rasa terhadap unsur-unsur seni dalam rekaan yang baik.
h. Menyedari
adanya corak tertentu pada sesuatu bahan.
i. Menyedari
adanya pelbagai jalinan dalam membuat corak.
j. Menyedari
adanya perkaitan antara warna dan rekaan corak.
k. Merujuk
alam semulajadi sebagai sumber idea.
l. Menyedari
dan menghargai keadaan persekitaran dalam suasana seni dan kaitannya dengan
kehidupan mereka.
m. Menyedari
pertalian ciri-ciri seni yang terdapat dalam alam sekitar dan menghasilkan
karya yang berharmoni dan bermakna.
n. Memberikan
pertimbangan estetika terhadap karya seni.
C)
Pengetahuan Budaya
a. Mengenal
dan membuat corak-corak tradisional yang mudah.
b. Mengenal,
mengolah, mengubahsuai dan menggunakan unsur-unsur corak kraf tradisional.
c. Mengenal
dan membuat corak-corak yang mempunyai unsur tradisional pada alat kegunaan
harian.
d. Mengenal
dan membuat pelbagai corak yang berunsurkan pelbagai corak kraf tradisional.
e. Menghargai,
mengembangkan dan mengekalkan unsur-unsur kebudayaan kebangsaan.
3.3
KEPENTINGAN MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
(i)
Mencantikkan bahagian atau permukaan luar
sesuatu objek.
(ii)
Corak sebagai elemen hiasan
(iii)
Corak sebagai nilai estetik
4.0 PENGHASILAN CORAK
Terdapat dua cara untuk
mendapatkan corak iaitu:
4.1 Corak Terancang
4.2 Corak Tidak Terancang
4.1 Corak Terancang
4.2 Corak Tidak Terancang
Corak
terancang dibuat menggunakan motif yang disusun dengan teratur dan dalam
susunan tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai jenis
susunan, termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak, Manakala corak
tidak terancang pula dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif tertentu. Ia
boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis, meniup, mengayak, menggolek dan
sebagainya.
4.1
Corak tidak terancang secara:
1. Pualaman
2. Tiupan
3. Titisan
4. Ikatan dan celupan
5. Renjisan dan percikan
1. Pualaman
2. Tiupan
3. Titisan
4. Ikatan dan celupan
5. Renjisan dan percikan
4.2
Corak terancang secara:
1. Lukisan
2. Catan
3. Cetakan
4. Capan
5. Lipatan dan guntingan
6. Resis
7. Kolaj
8. Kaligrafi
1. Lukisan
2. Catan
3. Cetakan
4. Capan
5. Lipatan dan guntingan
6. Resis
7. Kolaj
8. Kaligrafi
5.0 JENIS-JENIS
SUSUNAN DALAM CORAK DAN REKAAN CORAK TERANCANG
Susunan Ulang Sekata
Motif
yang diulang secara berurutan dalam baris dan lajur yang sama bagi menghasilkan
corak yang menarik. Susunan corak ini selalunya menggunakan
Garisan
grid sebagai panduan.
Susunan Berselang Seli
Motif
yang disusun secara berselang seli di antara motif yang lain atau di antara
ruangan yang kosong. Penggunaan garisan grid dapat membantu menghasilkan corak
yang menarik dan teratur.
Susunan Batu Bata
Motif
disusun secara berurutan pada baris atau lajur yang sama. Motif seterusnya
disusun di antara pertemuan dua motif yang sebelumnya.
Susunan Bertimbal / Cerminan
Motif
ini diwujudkan secara cerminan. Motif akan kelihatan dalam posisi yang
bertentangan.
Susunan Bertindih
Motif
yang sama disusun secara bertindih atau bertindan antara satu sama lain
sehingga membentuk corak yang menarik.
Susunan Beralun
Motif
yang dihasilkan kelihatan berombak dalam bentuk garisan yang sekata atau tidak.
Motif yang digunakan boleh terdiri daripada motif yang sama atau berbeza.
Susunan Berpusat
Motif
susunan berpusat berpunca daripada satu titik tengah yang dikembangkan. Motif
ini boleh dihasilkan dalam bentuk bulatan, segi empat, hexagon, oktagon dan
sebagainya.
Susunan Sisik Ikan
Susunan Orgee
Susunan Turun Separa
6.0
JENIS-JENIS SUSUNAN DALAM CORAK DAN REKAAN CORAK TAK
TERANCANG
- Pualaman
Pualaman
adalah satu penghasilan corak teknik cetakan mono dimana warna dimendapkan
daripada cairan ynag bergelatin dan melekit. Pualaman adalah kualiti permukaan
yang dicampuradukkan dengan warna seperti permukaan lantai, marble, catan faux
dan corak semulajadi ira kayu. Dalam teknik pualaman kertas, corak yang
dihasilkan mempunyai persamaan dengan marble atau batu. Corak tersebut
membentuk warna yang terapung di atas sama ada pada permukaan air biasa atau
cecair yang mempunyai pelbagai kepekatan. Kemudiannya dipindahkan dengan cermat
ke atas permukaan kertas atau kain. Corak pualaman yang dekoratif ini digunakan
untuk hiasan dalam penulisan kaligrafi, penjilidan buku dan kertas
pembungkusan.
- Tiupan
Teknik
tiupan merupakan teknik mencorak menggunakan tiupan dari mulut atau selain
mulut yang boleh mengeluarkan angin. teknik tiupana angin ini amat mudah sahaja
dan amat menarik kerana selain membuat corak (tidak terancang) kita boleh juga
menjadikan teknik ini sebagai menggambar.
- Titisan
Merupakan
salah satu teknik untuk menghasilkan corak tidak terancang dengan cara
menitiskan lilin pada permukaankertas lukisan yang telah diwarnakan secara
rawak.
4. Ikatan dan Celupan
Merupakansatu proses mencorak kain dengan mengikat bahagian tertentu dan kemudiandicelupkan ke dalam pewarna. Dalam proses tersebut, terdapat beberapa caramengikat
kain. Setiap jenis ikatan akan menghasilkan corak yang berlainan. Di
antara jenis ikatan yang selalu digunakan ialah cara simpulan, ikatan,
lipatan, dan juga jahitan.
5. Renjisan dan percikan
Teknik yang menggunakan berus, semburan atau berus gigi
yang melibatkan renjisan
warna cair ke atas
permukaan untuk menghasilkan kesan yang menarik.
BIDANG
MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
3.0 Pengenalan
Membentuk
dan Membuat Binaan adalah satu bidang yang terdapat dalam Sukatan Pelajaran
Pendidikan Seni Visual KBSR. Bidang ini mengandungi aktiviti untuk menghasilkan
karya berbentuk tiga dimensi. Murid akan dapat memilih alat dan bahan yang
sesuai mengikut aktiviti yang dipilih. Daripada aktiviti membentuk dan membuat
binaan ini murid akan dapat menghasilkan pelbagai jenis kraf.
3.1
Tujuan
Tajuk
ini disediakan untuk mengetahui dan memperoleh pengetahuan dan kemahiran
mengenai media, proses dan teknik membentuk dan membuat binaan. Semua hasil
karya dalam unit ini adalah berbentuk tiga dimensi.
Bidang Kegiatan Membentuk dan Membuat Binaan memberi perhatian kepada perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang, struktur, imbangan dan kestabilan.
Aktiviti
membentuk peringkat sekolah rendah memainkan peranan penting dalam perkembangan
kanak-kanak. Antara aktiviti membentuk, murid dapat mengubah bentuk bahan
seperti plastersin, tanah liat, tepung dan papier mache.
3.2 Alat dan Bahan
Penggunaan
alat dan bahan yang sesuai diperlukan dalam proses penghasilan karya Membentuk
dan Membuat Binaan. Anda boleh menggunakan pelbagai alat dan bahan seperti
tanah liat, plastersin, kertas tumbuk, serbuk papan, kertas yang sesuai untuk
origami, kayu, tanah liat, sabun dan sebagainya. Pilihlah alat dan bahan yang
sesuai mengikut tajuk dan aktiviti.
3.3 Teknik-Teknik
Membentuk dan Membuat Binaan
Terdapat pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk menghasilkan bentuk atau membuat binaan. Antaranya ialah melalui teknik picitan, lipatan, potongan, cantuman, pembungkusan, guntingan, luakan dan sebagainya. Biasanya teknik-teknik tersebut dipilih berdasarkan kesesuaian bahan yang digunakan.
- Teknik Picitan
- Teknik
Lipatan
- Teknik
Potongan
- Teknik
Cantuman
- Teknik
Pembungkusan
- Teknik
Guntingan
- Teknik
Luakan
3.4 Jenis Aktiviti Membentuk dan Membuat Binaan
Terdapat beberapa aktiviti dan teknik untuk menghasilkan karya dalam bidang Membentuk dan Membuat Binaan adalah seperti arca timbul, arca mobail, arca stabail, asemblaj, model, diorama, boneka, topeng dan origami. Untuk setiap aktiviti, anda perlu menggunakan tema yang sesuai dengan peringkat perkembangan murid. Sekiranya dirancang dengan rapi, murid dapat melibatkan kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah dalam proses penghasilan. Selain daripada menggalakkan minat, imaginasi dan kreativiti kanak-kanak, anda perlu fikirkan bagaimana tema tersebut dapat dikaitkan dengan peringkat perkembangan kanak-kanak.
a. Arca
Timbul
Bentuk
tiga dimensi yang tersembul keluar dari permukaan dua dimensi yang rata atau
dipahat keluar yang akhirnya menonjolkan objek ke permukaan. Ia boleh
dihasilkan secara acuan, tampalan, binaan atau asemblaj.
b. Arca
Mobail
Bahagian-bahagian
dicantum untuk membentuk satu kesatuan. Digantung untuk menjadikan objek
bergerak, berputar atau berombak. Teknik yang biasa digunakan untuk
menghasilkan arca mobail adalah kimpalan, gam, skru dan lipatan.
c.Arca
Stabail
Bahan
kutipan dicantumkan untuk membentuk satu kesatuan objek dan dipasang tapak yang
stabail. Teknik yang bersesuaian untuk menghasilkan arca ini adalah kimpalan skru,
ikatan, acuan atau binaan.
d. Asemblaj
Bahagian
atau komponen yang berlainan yang dicantumkan menjadi satu kesatuan objek
membentuk satu konsep yang bermakna. Teknik penghasilannya adalah kimpalan,
binaan, cantuman skru/paku atau gam.
Bentuk
yang digubah untuk tujuan membuat sesuatu objek konkrit. Contohnya model
buah-buahan. Antara teknik yang digunakan adalah gam, kimpalan, skru dan acuan.
f. Diorama
Gubahan
himpunan objek konkrit yang bertemakan sesuatu cerita, maklumat, fenomena atau
peristiwa. Teknik yang lazimnya digunakan dalam penghasilan diorama adalah
cantuman, gam dan kimpalan.
g.Boneka
Model yang mewatakkan figura manusia, binatang, buah-buahan, serangga dan lain-lain. Teknik untuk penghasilan boneka adalah jalitan, gam, kimpalan dan skru.
h.Topeng
Mewatakkan
semula imej manusia, binatang, atau unggas dalam konteks menampilkan semula
kerangka yang boleh dipakai atau diserkup. Teknik yang digunakan adalah gam,
cantuman atau kimpalan.
i.Origami
Objek
konkrit yang dibentuk melalui lipatan atau konsep topologi. Teknik yang
digunakan adalah lupatan dan guntingan.
BIDANG MENGENAL KRAF
TRADISIONAL
1.0 Pengenalan
Kraf tradisional boleh
didefinisikan sebagai perusahaan (kerja seni) yang melibatkan kemahiran kerja
tangan yang memerlukan daya cipta oleh masyarakat yang diwarisi turun-temurun.
Di sekolah rendah, murid diperkenalkan dengan kraf tradisional seperti:
1. Alat domestik
2. Alat permainan
3. Alat pertahanan diri
4. Perhiasan diri (ornamen)
5. Batik
6. Tekat
7. Ukiran
8. Tenunan
9. Anyaman
10. Tembikar
2. Alat permainan
3. Alat pertahanan diri
4. Perhiasan diri (ornamen)
5. Batik
6. Tekat
7. Ukiran
8. Tenunan
9. Anyaman
10. Tembikar
Bidang ini memberi kesedaran
tentang adanya beberapa jenis kraf tradisional dalam budaya tanah air. Kegiatan
kraf tradisional memperkenalkan fungsi, proses dan teknik membuat, alat dan
bahan, motif, corak dan hiasan. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai
satu proses pembelajaran yang merangkumi pengenalan, proses pembuatan serta
mengenali tokoh-tokoh bagi setiap bidang kraf yang dinyatakan. Kegiatan ini
boleh dilakukan dalam pelbagai cara seperti pernyataan, puisi, lakonan,
nyanyian dan cerita.
2.0
Mengenal Kraf Tradisional
1. Kraf
Tradisional merupakan kerja-kerja seni halus tangan yang melibatkan kemahiran
tangan serta memerlukan daya cipta dan kreatif masyarakat yang di warisi
turun-temurun.
2. Jenis
kraf tradisional
a) Alat
domestik perlatan harian masyarakat tradisional – spt senduk (tempurung), kukur
kelapa (besi, kayu), tenggala (kayu) Teknik – luakan, asemble,ukir.
b) Alat
permainan – alat permainan yg dimainkan utk mengisi masa lapang selepas kerja
menuai seperti
i)
wau (proses-memilih buluh, meraut, membentuk
rangka,
menampal kertas dan corak)
menampal kertas dan corak)
ii)
Gasing - Jenis ( lang laut, leper, uri,
piring) , Bahagian (paksi, temin,turaplabu,bahu, leher, kepala dan patak)
Proses ( memilih kayu,membakal-kerat dan potong berbentuk kun, melarik,
simpailingkaran logam pada bahu,labu dan patak)
c) Alat
pertahanan diri –senjata- digunakan untuk memburu dan mempertahankan diri
seperti keris, tombak, tumbuk lada, lawi ayam, lembing, sumpit dan lain-lain.
d) Batik
– sejenis kraf yg dihasilkan melalui proses menerap lilin dan mewarnakan kain.
Kaedah yang digunakan ialah batik tulis, lukis, canting. Dalam proses ini kain dibasuh utk membuang kanji, dikeringkan
dan diregangkan , motif dan corak dilakarkan dengan pensil, bahan campuran
lilin dipanaskan, melakar diatas fabrik dengan canting , bahan warna disapu
pada motif.
e) Seni
tekat – tekstil yg dihasilkan dengan cara menyulam benang ke atas kain dasar
jenis baldu. Proses yang terlibat ialah penciptaan, persiapan pemidang,
membentuk mempulur dan menyulam.
f) Tembikar
– merupakan barang kraf yg dihasilkan daripada tanah liat, dibentuk dan
dibakar. Alat yang digunakan ialah pisau, pengayak, pinggan, penggelek, dawai
pemotong, kayu pembentuk, papan gelek dan lain-lain.
g) Seni
anyaman – satu proses menyalin helaian daun pandan,mengkuang. Bilah buluh,
rotan, lidi, bertam , paku-pakis ribu ribu melalui teknik selang-seli. Proses
daun yang terlibat ialah melayur , menjangka daun- sisir/belah, melurut,
merendam, pewarnaan- kuning (kunyit) jingga / merah (buah kesumber india) biru
tua (daun mengkudu), hitam (buah pokok arang), hijau (daun bemban), mencelup
warna.
h) Proses
anyaman (lagang-bilah daun dibentuk V, mengayam,
pepeh- anyaman mati dilakukan di bahagian tepi tikar menggunakan teknik sisip menggunakan buluh bagi mengelak terburai, dan lebihan bilah anyaman akan di potong.)
pepeh- anyaman mati dilakukan di bahagian tepi tikar menggunakan teknik sisip menggunakan buluh bagi mengelak terburai, dan lebihan bilah anyaman akan di potong.)
i) Kelarai
– corak atau motif berbentuk dam manakala kelarai yang tidak bercorak dipanggil
ghadas.
j) Seni
ukiran kayu – kraf tangan utk menghiasi rumah. Fungsi (hiasan pada bahagian
pintu, siling, dinding, tebar layar dll ) Teknik mengukir ( bunga timbul ,
papan tebuk )
3.0 Contoh – contoh Hasilan
Kraf Tradisional
Tembikar
Tikar
Bakul
Wau
Gasing
Seni Ukiran
Batik
Seni Tekat
No comments:
Post a Comment